Jul 11, 2012

Once again....My Ikea Hack!



Dekorerat Ikea skåp

När vi skulle inreda vår nya lägenhet så suktade jag efter ett skåp dekorerat med möbelspik som jag sett i USA för en alldeles för dyr prislapp på ca 30000 kr. Jag kunde inte släppa idén på ett liknande skåp så jag bestämde mig för att skapa ett själv till ett mycket bättre pris.

Vi köpte ett vanligt Ikea Bestå skåp som grund men du kan naturligtvis använda vilken möbel som helst. Vi har testat idén på både Ikeas högblanka dörrar och de vanliga folie klädda, och båda fungerar utmärkt att använda och ingen är svårare att arbeta med än den andra.

1. Jag började med att ta ett stort papper (t.ex present papper) och mätte ut höjden och bredden på dörren och klippte ut pappret. Sen vek jag pappret vertikalt och ritade upp mitt mönster. Klipp sedan ut mönstret och veckla ut pappret. Kontrollera att det ser snyggt ut och att det passar dörrens storlek.

2. Rita sedan de raka strecken som ramar in varje dörr med hjälp av en linjal och blyertspenna.

3. Lägg ut det utklippta pappersmönstret på dörren och innanför den ritade ramen och rita runt mönstrets kanter.

4. Eftersom jag inte litar på mitt millimeter ögonmått så bestämde jag önskat mellanrum mellan möbelspikarna och markerade en punkt på varje ställe utmed de ritade linjerna. Det här steget tar ett tag men med det fina resultatet är det helt klart värt det. Om du vill kan du ju naturligtvis spika efter eget ögonmått.

5. Jag saknar tyvärr de rätta verktygen för möbeltapetsering så fick jag improvisera lite. Enklaste sättet är att ta en syl och hamra ett litet hål vid varje punkt så att spiken inte glider runt på dörren när den ska spikas in. Ta sedan möbelspiken, sätt den i hålet och hamra in den ordentligt med en vanlig hammare.

6. Om de ritade linjerna är för tydliga när du är klar kan du försiktigt sudda bort dem. Nu saknas bara att hänga på dörren på skåpet igen. Klart!

Lycka till med att enkelt skapa din drömmöbel med möbelspik!










2 comments:

  1. Great idea! Every DIY in your home is so inspiring!

    ReplyDelete
  2. What a great idea for the besta unit! Looks so beautiful! One question, can you translate the DIY instructions in English please?

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...